فروشگاه آنلاین صنایع دستی سوین آرت : طراحی چهره و نقاشی اختصاصی بر روی کاغذ و دیوار و.. تولید صنایع دستی و فروش آن در سایت همکاری در فروش سوین آرت.
باسمهتعالی
طرح اجرایی آرت وب
طرح و ساختار وبسایت پنل فروشگاهی هنرمندان
مجری طرح:
جعفر عالینژاد
مدرس دانشگاه و کارآفرین مجازی ایران
گام اول؛ طرح و ساختار وبسایت پنل فروشگاهی هنرمندان
مراحل راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی
فناوری بهشدت در حال تغییر فضای کسبوکار است و اینچنین است که تجارت الکترونیک فرصتهای بیشماری را برای کارآفرینی ارائه میکند و این راهی آسان و ارزان برای ایجاد یک تجارت است. بااینحال، یک طرح کسبوکار خوب هنوز هم برای ماندگاری و سودآوری هر شرکت و یا تجارت جدیدی بسیار مهم است.
تا همین ده، دوازده سال پیش برای ارائه ایدههایمان به مخاطبان باید از میان رسانههای محدود پیشرو، دست به انتخاب میزدیم و البته با صرف هزینه زیاد به امکان برقراری ارتباط با مخاطبانی معدود دست مییافتیم، اما امروزه با گسترش اینترنت و فضای مجازی همه چیز دگرگون شده است.
هر فردی در هر نقطهای از دنیا میتواند با یک وبلاگ یا وبسایت ساده و با صرف کمترین هزینه، پیام خود را در معرض دید میلیونها کاربر اینترنت در سراسر دنیا قرار دهد. چه بسیارند کسانی که با بررسی دقیق این فضا توانستهاند محصول و خدمات خود را با کمترین هزینه به مشتریان عرضه کنند یا حتی با درج آگهی در وبسایت خود به درآمدهای هنگفت دست یابند.
این بازار گسترده روزبهروز در حال بزرگتر شدن است و برای حضور پررنگتر و پشت سر گذاشتن رقبای بیشمار، نیازمند شناخت دقیق از آن خواهیم بود.
گام اول را درست بردارید
پیش از آغاز هر کسبوکار یا فعالیت پیچیده باید مراحل مختلف آن روشن شود، اما پیش از آن باید به تعریف مجموعهای از عوامل مؤثر در موفقیت کار خود بپردازیم. راهاندازی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه شاید این مرحله، فانتزی و غیرضروری به نظر برسد، اما تجربه ثابت کرده که در صورت سهلانگاری در این مرحله حساس، بعدها با مشکلات عدیدهای روبهرو شده و حتی شکست خواهید خورد.
پرسشهای کلیدی
پیش از هر کاری باید به این پرسشها پاسخ دهید: «هدفتان از راهاندازی سایت چیست؟ قرار است چه محصولات یا خدماتی در سایت به کاربران عرضه شود؟ موضوع محتوای تولید شده چیست؟ کاربران آینده شما با جستجوی کدام کلمات کلیدی در موتورهای جستجو، وبسایت شما را خواهند یافت یعنی اصلیترین کلمات کلیدی مدنظر شما برای وبسایتتان چیست؟ کدام بازه سنی خاص، مخاطب اصلی وبسایت شما خواهند بود؟»
کار فردی یا گروهی؟
کار گروهی اگر به شکلی اصولی انجام شود همیشه به نتایج بسیار بهتری میانجامد. کار گروهی میتواند نقش مهمی در موفقیت سایت داشته باشد؛ بنابراین بهتر است با چند نفر از دوستان یا حتی خواهر و برادران خود مشورت کرده و زمینه کار گروهی مؤثر را ایجاد کنید. لازم نیست همه افراد از تواناییهای یکسانی برخوردار باشند. حتی لازم نیست همه افراد اطلاعات آنچنانی در زمینه رایانه یا اینترنت داشته باشند. برعکس همین تنوع تواناییهاست که سبب پیشرفت تیم میشود.
فروشگاه آنلاین صنایع دستی سوین آرت
برای نمونه فردی که باهنر و نقاشی آشناست میتواند کمک مؤثری به گرافیک سایت کند. کسی هم که ساعتها وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذارد، میتواند بهسرعت مخاطبان زیادی را به سایت جدید جذب کند. حتی فرد مسنی که قریحه شعرگویی و ادبیات دارد؛ اما از اینترنت سر در نمیآورد نیز میتواند بهنوعی در تولید محتوای مکتوب کمک کند. خلاصه اینکه مجموعه تواناییهای مختلف، امکان موفقیت سایت را افزایش خواهد داد.
معرفی آنلاین؟
تعیین کلمات کلیدی از مهمترین بخشهای برنامهریزی برای راهاندازی سایت است. پس از اینکه با استفاده از روش توفان مغزی به یافتن کلمات کلیدی سایت خود پرداختید، میتوانید با یکی از خدمات گوگل به ارزیابی وضع فعلی و نیز گذشته و آینده آن کلمات بپردازید. در مقایسه وضع آماری جستجو برای دو (یا چند کلمه) موردنظر خود پرداخته و برای آینده خود بهتر برنامهریزی کنید.
چقدر زمان و چقدر پول؟
راهاندازی یک وبسایت موفق درست مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر نیازمند هزینه مالی و زمانی است. البته در این میان هزینه زمانی لازم بسیار مهمتر از هزینه مالی خواهد بود و حتی اگر پول چندانی هم نداشته باشید، بازهم راههای بسیاری برای موفقیت در این مسیر وجود دارد، اما بههرحال باید از همان ابتدا کمترین هزینهای را که میتوانید به این کار اختصاص دهید، مشخص کنید.
هر سایت یک سری هزینههای اولیه نظیر تهیه دامنه و میزبان دارد و لازم نیست از همان ابتدا سراغ سروری با حجم بالا بروید. کمکم که به تعداد بازدیدکنندگان سایت شما افزوده میشود میتوانید سرور خود را نیز ارتقا دهید.
همچنین شاید لازم باشد برای تبلیغ سایت خود هزینه کنید. با اینکه روشهای کمهزینه بسیاری برای تبلیغات وجود دارد، اما گاهی برای جذب سریع مخاطب به هزینهکردن نیاز خواهد بود.
گام دوم: اجزای یک طرح کسبوکار برای تجارت الکترونیک
برای راهاندازی یک کسبوکار جدید، حیاتی است که در یک بازار سودمند قرار داشته باشد. اینکه چگونه یک کسبوکار در ابتدا بتواند زنده بماند و پس از آن به سودآوری برسد نیازمند داشتن اطلاعات اولیه و برنامهریزی قبل از اجرایی شدن آن است. حتی اگر شما از مشاورین متخصص استفاده نمیکنید، خودتان را مجبور کنید تا سؤالات درستی از خودتان بپرسید تا از ضرر و زیان دور و به اهدافتان نزدیک شوید.
جنبههای مهم یک طرح تجاری عبارتاند از:
فلسفه وجودی شرکت:
احتمالاً این سختترین قسمت نوشتن یک طرح تجاری است، شما ممکن است ابتدا بخواهید به رئوس مطالب بپردازید و سپس با چیزهای دیگری آن را تمام کنید. صبر کنید! قبل از همه ابتدا این قسمت که شامل مأموریت، رسالت، اهداف و کلیدهای موفقیت شرکت شما است را باید تدوین کنید. این موارد چهارچوبهای تمام آن چیزی است که در مراحل بعدی از آن استفاده خواهید کرد. دقیقاً یعنی پی ساختمان شما.
خلاصه برنامه اجرایی:
در این مرحله شما جزئیات مهم را تشریح خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که یک نمای کلی از تمام امکانات موردنیاز برای شروع کسبوکار، خصوصیات جامعه هدف و مزیتهای رقابتی را بهخوبی ترسیم کردهاید. خلاصهها همیشه برای گسترش دادن مطلب تأثیرگذار خواهند بود.
محصولات/ خدمات:
موضوع مهم بعدی قسمت مهیج کار است، شما میتوانید، هر نوع محصول و یا هر نوع خدمتی را در تجارت الکترونیک عرضه کنید. اینها ارزشهایی هستند که فروشگاه اینترنتی شما آنها را عرضه میکند.
محصولات:
نمای کلی تمام محصولاتتان مثل کیفیت، دوره عمر، نوع بستهبندی، موجودی انبار، توان عرضه و غیره را باید بررسی کنید. شما باید در مورد آینده محصولات نیز برنامهریزی کنید: چه محصولاتی را باید به سبدتان اضافه کنید؟ به سمت تولید محصولات پیش بروید یا از تأمینکنندگان استفاده کنید؟ چه برندهایی را میخواهید بفروشید؟
محصول یکی از مهمترین نکات آینده تولید نرمافزار وبسایت و نیز استراتژی کسبوکار اینترنتی شما است.
خدمات:
دو تفاوت مهم خدمات با محصولات این است:
یکی در غیرملموس بودن خدمات و دیگری بیواسطه بودن خدمات بین ارائهکننده و مشتری. پس شما با محصول فیزیکی و مسائل مربوط به آن روبرو نیستید. در اینجا باید شرح خدمات، نحوه خدمترسانی و ظرفیت خدمترسانی خود را تدوین نمایید.
قیمتگذاری:
قیمت گذاری در هر کسبوکاری یعنی همه چیز! به دو دلیل:
اول اینکه جز فروش، تمام فعالیتها هزینهبر هستند و دوم اینکه تغییرپذیرترین جزء از عناصر بازاریابی و کسبوکار (و در ایران!!!) است.
در این نوشته نمیتوانیم همه جزئیات را بیان کنیم پس سریع به اصل مطلب بپردازیم. هر محصول یک کف قیمت (قیمت تمام شده) و یک سقف قیمت (بالاترین مبلغی که یک نفر حاضر است برای محصول بپردازد – آخرین تقاضا) دارد و قیمتی که شما بروی محصولتان میگذارید بین سقف و کف قرار دارد. عوامل دیگری که باید در نظر داشته باشید: میزان عرضه و تقاضا در بازار، استراتژیهای رقابتی و تجزیهوتحلیل قیمتگذاری رقبا.
دو چالش در بازار نوظهور اینترنت در پیشرو دارید: اول اینکه با بازار سنتی رقابت میکنید و دوم باید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید. با همه این تفاسیر باید قیمت نهایی را برای محصولات یا خدمتتان تعیین نمایید.
تجزیهوتحلیل بازار:
شما قبل از اینکه شروع به راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی کنید، باید در زمینهای که میخواهید فعالیت کنید متخصص باشید. باید یک درک درست از وضعیت کنونی بازار و فضای رقابتی آن به دست آورید و سپس به بررسی فضای رقابتی و کاری در اینترنت بپردازید. برای بررسی حال و هوای اینترنت میتوانید از ابزارهای گوناگونی استفاده کنید. پیشنهاد من این است که برای بررسی تقاضای محصول و یا خدمت خود از Google Trends استفاده کنید، این یک ابزار قوی و رایگان است که نوسان تقاضا را در ماههای گذشته نیز در اختیار شما میگذارد.
استراتژی و پیادهسازی:
بلندمدت فکر کنید چونکه در آینده بهشدت به این بخش از طرح تجاری متکی خواهید بود. شما به استراتژیهای دقیق، پیشبینیهای فروش، خدمات به مشتریان و جذب مشتریان نیاز دارید. در انجام هر مرحله از برنامه خود باید مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید. پس در برنامهریزی حتماً هدفهای روشن و شفاف بگذارید.
استراتژیهای بازاریابی:
اینجا جایی است که شما خودتان را از رقیبانتان جدا میکنید. شما باید یکچشم اندازی روشن برای نام تجاریتان و شیوهای که میخواهید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید داشته باشید. بسیار مهم است که در زمانی که میخواهید نام تجاریتان را ایجاد و یا توسعه دهید، رسالت خود را در نظر داشته باشید و چگونه قرار است این نام تجاری، جامعه هدف را به خود جذب کند. برای بازاریابی اینترنتی نیز باید جزئیات این بخش را در نظر داشته باشید. بازاریابی اینترنتی شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تبلیغات گوگل، تبلیغات بنری، شبکههای اجتماعی، داشتن یک بلاگ با محتوای مناسب و نیز جزئیات بسیار دیگری میباشد.
برنامهریزی و طراحی وبسایت:
هیچ ساختمان ارزشمندی بدون وجود نقشه معماری اصولی، پایهگذاری نمیشود پس قبل از اینکه به سراغ تکنولوژیها و جزئیات فنی بروید، ابتدا باید نقشه وبسایتی که در نظر دارید را توسط یک مشاور یا یک برنامهنویس پیادهسازی کنید. این کار با نوشتن فرایندها و روندهای که در ذهنتان پراکنده است شروع میشود و سپس وایر فریمها و قسمتهای مختلف را ترسیم کنید. بعد از طی این مراحل به سراغ راهحل مناسب برای اجرای این نقشه باشید.
برنامه مدیریت منابع انسانی:
شما به نیروهای کمکی برای اجرای تجارت الکترونیک خود نیاز دارید. برای مدیریت منابع انسانی، شما باید همه وظایف مسئولیتهای خود و دیگران را تعریف و تشریح کنید و مشخص کنید برای هریک از نیروها چقدر باید هزینه کنید و بدانید که این هزینهها چه ارزش افزودهای برای تجارت شما خواهد داشت. سپس در مورد اینکه چگونه افراد واجد شرایط را پیدا کنید و چگونه در سازمان شما رشد خواهند کرد بیندیشید.
برنامه مالی:
این امر مستلزم کار زیادی است اما این بخش محور طرح تجاری شماست. در ابتدا باید به تفکیک هزینهها و درآمدها بپردازید. در مورد هزینهها و درآمدهایی که اطمینان ندارید سعی کنید میانگین بازه تغییرات را لحاظ نمایید. در طرح تجاری خود حداقل باید این موارد را داشته باشید: بودجهبندی، تحلیل نقطه سربهسر، صورت سود و زیان، صورت جریان نقدینگی و مقدار سرمایهگذاری.
مدل طراحی آرت وب:
ده نوع نوآوری:
برنامهریزی برای خروج از بازار:
اینکه چگونه میخواهید از تجارت خودتان خارج شوید، بهاندازه این که چگونه میخواهید وارد بازار شوید اهمیت دارد. سعی کنید با دیدن آینده واقعی فکر کنید:
پاسخ سؤالات به شما درک بهتری از تجارت میدهد و کمک میکند ضرر و زیان خود را قبل از اینکه کار شروع شده باشد قطع کنید.
سخن آخر
در آخر باید گفت که خیلی مهم است که برای شروع یک تجارت الکترونیک یک برنامهریزی درست بر اساس بینش و درک درستی را باید داشته باشید. پاسخ به این سؤالات سنگ بنای موفقیت شما را خواهد گذاشت. در موقع پاسخ به سؤالات خیلی صریح و واقعبین باشید، تعبیر من این است که ظالمانه با خودتان صادق باشید.
هدف ما
هدف از طراحی فروشگاه آنلاین برای هنرمندان معرفی صنایعدستی و هنرهای بومی است که با برگزیده شدن آنها در فروش و بازدید برای آنها نمایشگاهی درخور هنرمندان ایجاد و آنها را به جامعه معرفی و کسب و درآمد دوطرفهای خواهیم داشت.
بررسیهای انجام شده و فعالیتهای بنده در زمینه کارآفرینی مجازی و فروشگاههای آنلاین نشاندادهشده که کار مؤثر و خوبی است.
لینک نمونه کارهای من و شرکتمان:
با سپاس
مجری طرح مهندس جعفر عالینژاد
سفارش نقاشی در هر سبکی
رنگ روغن و در سبک کلاسیک با رئال
نقاشی مدرن
سیاه قلم روی کاغذ اشتنباخ
رنگ روغن روی بوم
خوشنویسی
کشیدن نقاشی در ساختمان
تکنیک رنگ روغن سبک رئال سایز۱۰۰×۸۰
نقاش الهه نصر الهی عضو انجمن هنرمندان
سایت استاد الهه نصر الهی